Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ajťák u koní – kdo nepadá, nejezdí

Toto moudro uslyšíte nejčastěji ve chvíli, kdy se budete zvedat ze země. A každý, kdo vám ho bude říkat, to zažil sám.

Viděl jsem písek jízdárny. Ale až zbytečně zblízka. V hlavě jsem měl vymeteno. Ztěžka jsem se zvedal ze země. A přemýšlel jsem, jak jsem se na ní vlastně ocitl. Kousek vedle mě stal Teo. Ještě před pár vteřinami jsem mu seděl na zádech a spolu jsme celkem úspěšně předstírali klus. Koutkem oka jsem viděl, jak ke mně běží trenérka. Šla zjistit, jestli její nejstarší žák náhodou už nedodýchal. Tvářil jsem se statečně. Hned jsem se znovu škrábal nahoru do sedla. Ale celý jsem se klepal. Bylo to poprvé, kdy jsem se nečekaně ocitl mimo sedlo a vlivem gravitace pokračoval až kam mě pevná půda pustila.

Rovnou si pojďme říct, že jezdectví je rizikový sport. Ale musíme k tomu dodat, že v tom není samo. Namátkou cyklistika, lyžování nebo inliny jsou na tom minimálně stejně. Všichni tak nějak tušíme, že pády k těmto sportům patří. A také víme, že u každého takového sportu je snaha co nejvíce se pádům vyhnout a nebo minimalizovat následky. A proto se používají různé vychytané technologie a zdravý rozum. V jezdectví to není jiné.

Ale začneme od začátku. Proč jsou vlastně u jezdectví pády takové téma. Když se někomu svěříte, že se díváte na svět z výšky koňského hřbetu, poměrně záhy se dostanete k pádům. Pád z koně je, tedy zdá se, vnímán jako něco horšího než třeba pád z kola nebo na lyžích. Chvíli jsem nad tím dumal a pak mi došlo, že ten hlavní rozdíl je kůň. Mám pocit, že kůň tu vystupuje jako element, který nemáme pod kontrolou. A třeba to tak je.

Pro ty, kteří by snad chtěli začít s jízdou na koni a chtějí být připraveni na vše, tu uvedu stručnou anatomii pádu z koně. Takže, ze zkušenosti mohu říct, že k pádu z koně dochází nejčastěji tak, že se vaše tělesná schránka v určitý moment vydá po jiné trajektorii než hmota koně, na které jste do té doby spočívali. Podstatný je samozřejmě důvod, proč k tomuto nesouladu došlo.

Obecná mytologie má pád z koně spojený nejčastěji s takzvaným „splašeným koněm“. Nechci tady tvrdit, že se nic takového neděje. Jen chci říct, že nám začátečníkům (jsme – li rozumní) se to zas tak často nestane. Pokud neztratíme soudnost a nevlezeme na prvního koně, který se namane, zřejmě budeme padat z jiného důvodu. Můj druhý pád mě dovedl ke sloupku ohrady, do kterého jsem narazil poté, co se mě jedna vykutálená kobylka snažila zbavit. Byla v tu chvíli trochu splašená a já ji nedokázal zastavit. Takže jsem se pak musel zastavit v nemocnici, tam mi nahodili rameno a zakázali na dva měsíce jezdit. Tak jo, beru zpět, může se to stát.

Ale teď jsem to zamluvil. Hlavní příčinou pádu z koně u lidí, jako jsem já, je mizerná rovnováha. Já se na koni pořád tak nějak placatím a chytám balanc. A když on se v tu chvíli pohne jinak, než očekávám, začnu najednou chytat krtka nebo jinou havěť, skrývající se v hlíně pod koňskými kopyty.

Pokud jste na tom s talentem pro jezdectví jako já, budete dlouho poslouchat litanie, že koni padáte do zad, nebo na krk. A taky že kůň není motorka a proto se do zatáček nenakláníme. Ale hlavně uslyšíte, že otěže (to je to, čemu zelenáči na začátku říkají opratě) nejsou na to, abyste se jich chystali, ale že mají vést koně. To odsouhlasíte a za minutu se jich budete zase zuby nehty držet, protože ten chlupáč pod vámi zrychlil, zpomalil, ukročil, nebo neudělal nic a vás to rozhodilo.

Takže moje rada – naučte se sedět. Dobrý sed je rozdíl mezi lovcem krtků a jezdcem. Tedy dokud vás nenapadne začít skákat, to je jiný příběh.

Na hale, kde jsem v tu chvíli končil jízdu, vrzly dveře a někdo dovnitř nahlédl. Můj koňský přítel, který přišel po Teovi a několika dalších, to viděl jako příležitost, dát mi to sežrat. Je to hodný kůň, ale trouba. V tu chvíli stál na zadních. Myslel jsem, že už ho znám a tak jsem s tímto vývojem situace nepočítal. Visel jsem mu v otěžích, nohy napůl ze třmenů. Už jsem si hledal místo, kde si ustelu. Ještě párkrát se odrazil, aby ukázal své znepokojení. Já se zoufale opíral o to, o co se opírat nemám. A pak to skončilo. Z koňského suterénu jsem se znovu vysoukal do sedla. Měl jsem kliku, že toho nechal dřív, než bych toho nedobrovolně musel nechal já. Stává se to. Je to zvíře a má svoji hlavu. Ale to je na druhou stranu to, co je na tom celém super.

Autor: David Herbst | úterý 10.10.2023 8:00 | karma článku: 11,03 | přečteno: 254x
  • Další články autora

David Herbst

Ajťák u koní – první jízda

Člověk si obvykle pamatuje, když něco zažije poprvé. První vyražený zub, první poznámka ve škole, první pokuta za rychlost. No, vlastně si nepamatuji nic z výše uvedeného. Ale první jízdu na koni si pamatuji.

11.9.2023 v 7:38 | Karma: 13,30 | Přečteno: 182x | Diskuse| Hobby

David Herbst

Ajťák u koní - jako to začalo

Někdy vás krize středního věku setne, jindy vyhodí do koňského sedla. No a někdy obojí a o tom si něco povíme.

3.9.2023 v 21:43 | Karma: 12,28 | Přečteno: 201x | Diskuse| Hobby

David Herbst

Říkej mi táto

To malé růžové tělíčko je moje dcera. Nějak mi to pořád nedochází. A jí jsem právě teď ukradený. Zatím.

26.11.2010 v 9:05 | Karma: 16,21 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

  • Počet článků 4
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 11856x
"Obyčejný ajťák, shrbený nad notebookem v suterénu bez oken, s vlastním názorem a myší." - Tak to bývalo, dnes jsem ajťák s bolavými klouby, mořem zkušeností a jezdeckým sedlem.

Seznam rubrik