Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ajťák u koní - jako to začalo

Někdy vás krize středního věku setne, jindy vyhodí do koňského sedla. No a někdy obojí a o tom si něco povíme.

Tak jsem si teď někdy vzpomněl, že už je to poměrně dlouho, co jsem nepsal nic do blogu. Ukázalo se, že je to víc jak deset let. Život mě za tu dobu trochu semlel. Ta relativita času je hrozná věc. Je obecně známo, že čím je člověk starší, tím čas ubíhá rychleji. Musím ale říct, že se čtyřicítkou to začíná být hukot, jako když startuje letadlo. A asi neřeknu nic nového, když zmíním, že děti fungují jako spolehlivý booster. Přijde mi to jako včera, kdy jsem se rozplýval z narození dcery. Za chvíli jí bude třináct. Nechápu, co se to děje.

Každopádně se v mém životě objevilo téma, které mi přijde vhodné k zaznamenání. Ano, je to krize středního věku. Je to prostě tak. No ale pojďme od začátku. Vždycky jsem měl nějaké zájmy. Celkem dost jsem sportoval. Tedy nic velkého, ale nějak jsem se pořád hýbal. A kdyby nic jiného, na kole jsem byl skoro každý den. Pak přišla škola, práce, rodina, dům a všechno s tím spojené. Abyste to pochopili, to všechno se u mě dělo prakticky v jeden okamžik. A tak se stalo, že na nic víc už nebyl čas. A popravdě jsem neměl pocit, že mi to chybí.  Myslím tím cokoli mého vlastního, nějaký koníček, zájem nebo tak. Ale přiblížil se onen věk a já ani sám nevím proč, začal jsem lehce bilancovat. Nic velkého, jen jsem se tak rozhlédl a vida, že už vlastně není za potřebí se tolik hnát, řekl jsem si: „A co teď?“

Je zvláštní, jak si člověk neuvědomuje, kolik času doopravdy uteklo. Já se rozhodl, celkem automaticky, začít zase jezdit na kole. Abych se motivoval, hned jsem si jedno koupil. Tak přece se na to nevykašlu, když stojí v garáži a stálo majlant. Abych se motivoval víc, koupil jsem si oblečení na kolo. Pak jsem se chvíli přemlouval a nakonec vyrazil. Jako bylo to fajn, těch prvních pár kilometrů. Pak mi to ovšem došlo. Za tu dobu, co jsem nesportoval, jsem nabral dvacet kilo. A rozhodně nešlo o svaly. Zbytek cesty jsem protrpěl. Je mi trapné přiznat, že ta první trasa neměla ani deset kilometrů a rozhodně to nebyla horská etapa. Pro vnějšího pozorovatele by bylo asi zábavné mě vidět a zároveň k tomu jako komentář mít můj vnitřní hlas.

„Kde se tady sakra vzal ten kopec? Vždy tady to byla vždycky rovinka“
„To tam jako fakt už nemám žádný lehčí převod?“
„Budu se tvářit, že mě ty děti nepředjely.“
„Jako nic moc, ale průměr 15 km/h zas není tak špatný.“

Musím říct, že někdy je to opravdu těžké. Myslím připustit si, že člověk stárne. Hlava naskočila rovnou do místa, kde jsem kolo před deseti lety opustil. Ale tělo bylo už dávno jinde. Hlava to nechápala. Vždyť tady to vždycky jelo skoro samo, tak proč teď funím jako lokomotiva a skoro se nehýbu?

Ještě mockrát jsem kolo vytáhnul a doufal v zázrak. Neříkám, že se nic nezměnilo. To zase ne. Postupem času jsem přestal za jízdy působit jako akutní případ pro koronární jednotku. A vlastně jsem, s ohledem na dané okolnosti, jel celkem slušně. Ale objevil se jiný problém. Nebavilo mě to. Dřív jsem se na kolo těšil. Vyjet aspoň na chvíli byla téměř povinnost, aby den za něco stál. A teď jsem se vždy musel přemlouvat. Už to prostě nebylo ono.

Jenže co teď? Mám si koupit motorku? Nevím proč, ale naskočilo mi to rovnou. Asi nějaký stereotyp, nevím. Ale zas takový fanda do benzínu nejsem a určitě bych se rozmáznul v první zatáčce. Nebo si mám jít dělat piloťák? Další stereotyp. To nejde moc dohromady s mými závratěmi. Fakt jsem nevěděl. Málem jsem začal hledat album známek z dětství.

No a pak to přišlo. Moje dcera, stejně jako většina holčiček v tom věku (bylo jí pět), miluje koně (stále, i teď). Když se přiblížily její narozeniny, vymýšlel jsem dárek. Už jsem nechtěl kupovat stopadesátého plyšáka, ani další kreativní sadu nebo stavebnici. Chtělo to něco speciálního. Chvíli jsem pátral a na dohled od našeho domu jsem objevil farmu, kdy bylo možné i tak malého prcka posadit na koně. Všechno jsem domluvil, dcera byla nadšená už jen z té představy. Ve sjednaný den jsme dorazili na místo a co vám budu říkat, byl to úspěch. Pak jsme se vraceli autem domů a povídali si o tom. A mně došlo, že jsem si to užil snad ještě víc než ona. A to jsem na koni neseděl. Moc jsem to nechápal, ale v přítomnosti těch velkých tvorů mi bylo příjemně. Voněli mi, ať to zní jakkoli divně. Domů jsem se vrátil nabitý.

A pak nebylo nic, nějakou dobu. Zapomněl jsem na to. Jednoho dne jsem ve schránce našel mail z té farmy. Evidentně ho rozesílali všem, na koho měli adresu. Byla to pozvánka do jezdecké školy. Díval jsem se na něj a všechno se to vrátilo. A tak jsem ho nevymazal. Ale jinak nic. Já si připadal hloupě při představě, že se ve svých čtyřiceti začnu učit jezdit na koni. Ale pořád mi to zůstávalo v hlavě. Jednou jsem se o tom zmínil před ženou a jí to, kupodivu, divné nepřišlo. Povzbudila mě. A to bylo zřejmě to, co jsem potřeboval. Přihlásil jsem se.

Jeden jarní den jsem tedy seděl v zasedačce farmy jako zájemce o jezdecké kurzy. Já a skupinka malých holek. Byly všechny skoro o třicet let mladší než já. Ale už mi to bylo jedno. Za oknem byla jízdárna a na ní právě kroužili koně. Tohle jsem chtěl umět. Dnes je to už víc jak sedm let a já sem příště napíšu, co se dělo dál.

 

 

Autor: David Herbst | neděle 3.9.2023 21:43 | karma článku: 12,28 | přečteno: 201x
  • Další články autora

David Herbst

Ajťák u koní – kdo nepadá, nejezdí

Toto moudro uslyšíte nejčastěji ve chvíli, kdy se budete zvedat ze země. A každý, kdo vám ho bude říkat, to zažil sám.

10.10.2023 v 8:00 | Karma: 11,03 | Přečteno: 254x | Diskuse| Hobby

David Herbst

Ajťák u koní – první jízda

Člověk si obvykle pamatuje, když něco zažije poprvé. První vyražený zub, první poznámka ve škole, první pokuta za rychlost. No, vlastně si nepamatuji nic z výše uvedeného. Ale první jízdu na koni si pamatuji.

11.9.2023 v 7:38 | Karma: 13,30 | Přečteno: 182x | Diskuse| Hobby

David Herbst

Říkej mi táto

To malé růžové tělíčko je moje dcera. Nějak mi to pořád nedochází. A jí jsem právě teď ukradený. Zatím.

26.11.2010 v 9:05 | Karma: 16,21 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Střet vlaku s člověkem zastavil provoz na trati mezi Olomoucí a Prostějovem

18. května 2024  14:31,  aktualizováno  14:59

Na trati mezi Olomoucí a Prostějovem srazil po sobotním poledni vlak člověka. Provoz na trati mezi...

Střelec na Fica jde do vazby. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný

18. května 2024  11:09,  aktualizováno  14:44

Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34,  aktualizováno  14:38

Letiště v Mnichově dnes ráno dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z...

Alpský hotýlek centrem špionáže? Číňané měli výhled na základnu pro F-35

18. května 2024  14:02

Švýcarský hotel Rössli ve vesnici Unterbach se v posledních letech stal tématem hovorů členů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 4
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 11856x
"Obyčejný ajťák, shrbený nad notebookem v suterénu bez oken, s vlastním názorem a myší." - Tak to bývalo, dnes jsem ajťák s bolavými klouby, mořem zkušeností a jezdeckým sedlem.

Seznam rubrik